HOOFDSTUK I. - Benaming, zetel, doel, duur
Artikel 1
De vereniging zonder winstoogmerk draagt de naam "Association des dirigeants de personnel Bruxelles- Brabant" ? ? Vereniging van Personeelsdirecteurs Brussel-Brabant ?, afgekort ? ADP Bruxelles- Brabant ? of ? VDP Brussel-Brabant ?; elkeen van deze benamingen mag afzonderlijk worden gebruikt.
Artikel 2
De zetel van de vereniging is gevestigd te 1160 Brussel, Vorstlaan 280. De zetel kan verplaatst worden naar elk ander adres gelegen in het arrondissement Brussel door een eenvoudige beslissing van de Raad van Bestuur.
Artikel 3
De vereniging heeft als doel
* Het begunstigen van contacten en het uitwisselen van ervaringen tussen de leden in een sfeer van gemoedelijkheid, met het oog op een verbetering en professionalisering van het human ressources management.
* Het bewerkstelligen van onderzoeksactiviteiten, studies, vorming en informatie met betrekking tot iedere problematiek die rechtstreeks of onrechtstreeks raakt aan het domein van de human ressources. De vereniging organiseert hiertoe activiteiten bestemd voor haar leden en personen ge?nteresseerd in Human Resources.
Teneinde het doel te bereiken, kan de vereniging alle goederen, alle sommen en andere waarden verzamelen, beheren, besturen en toekennen.
Zij kan met het oog op de verwezenlijking van het doel alle onroerende goederen betrekken, het weze in vruchtgebruik of in eigendom.
Zij kan alle bijkomstige en aanvullende activiteiten uitoefenen die verband houden met het hoofddoel.
De vereniging streeft geen winstgevend doel na, legt zich niet toe op verrichtingen van industri?le of commerci?le aard en zoekt geen materieel voordeel te verwerven van haar leden.
Artikel 4
De vereniging is opgericht voor een onbepaalde duur. Ze kan ten alle tijde worden ontbonden.
HOOFDSTUK II. - leden, toetredingen, uittredingen, engagementen
Artikel 5
5.1. Het aantal leden is onbeperkt. Het aantal leden kan, overeenkomstig de wettelijke bepalingen, niet lager zijn dan drie.
Het woord "lid", gebruikt in de bepalingen van onderhavige statuten, viseert, wanneer het alleen wordt gebruikt, uitsluitend de effectieve leden en niet de ereleden.
Elke aanvraag tot toetreding van een nieuw lid moet schriftelijk gebeuren aan de Raad van Bestuur. De aanvraag houdt de aanvaarding in, door de verzoeker, van de statuten van de vereniging, alsook de goedkeuring van het reglement van inwendige orde van de vereniging. De Raad van Bestuur zal zich uitspreken over de aanvraag van de verzoeker binnen de termijn die zij gepast oordeelt. De beslissing moet niet worden gemotiveerd.
De Raad van Bestuur houdt op de zetel van de vereniging een register van de leden bij. Dit register bevat de namen, voornamen, beroepen en woonplaats van de leden. Daarnaast worden in het register alle beslissingen betreffende de toelating, het ontslag of de uitsluiting van de leden ingeschreven door de Raad van Bestuur, en dit binnen de acht dagen vanaf de kennisneming van de beslissing door de Raad.
Alle leden kunnen op de zetel van de vereniging het register van de leden consulteren, alsook alle processen-verbaal en beslissingen van de Algemene Vergadering, de Raad van Bestuur of de personen, al dan niet met een directiefunctie en die bekleed zijn met een mandaat in de vereniging of voor rekening van de vereniging, alsook alle boekhoudkundige documenten van de vereniging. De Koning bepaalt de modaliteiten betreffende de uitoefening van dit recht van consultatie.
5.2. De vereniging telt eveneens ereleden. De ereleden mogen deelnemen aan de activiteiten van de vereniging onder preferenti?le voorwaarden maar ze beschikken over geen enkele macht binnen of ten aanzien van de organen of vergadering van de vereniging.
Iedere toetreding van een nieuw erelid dient schriftelijk te gebeuren bij de Raad van Bestuur. De aanvraag houdt de aanvaarding in, door de verzoeker, van de statuten van de vereniging, alsook de goedkeuring van het reglement van inwendige orde van de vereniging. De Raad van Bestuur zal zich uitspreken over de aanvraag van de verzoeker binnen de termijn die zij als gepast oordeelt. De beslissing moet niet worden gemotiveerd.
De toetreding van ereleden is gratis behoudens andersluidende beslissing van de Raad van Bestuur.
Artikel 6
Elk lid is vrij om ten alle tijde uit de vereniging terug te treden door haar ontslag aan te bieden door middel van een aangetekend schrijven aan de Raad van Bestuur.
De uitsluiting van een lid kan slechts gebeuren door een beslissing van een speciaal hiertoe bijeengeroepen Algemene Vergadering, en genomen met een twee derden meerderheid.
Artikel 7
De leden die ontslag hebben genomen, uitgesloten zijn of uitgetreden zijn, alsook hun rechthebbenden en rechtsopvolgers, kunnen geen enkel recht laten gelden op het bezit of de activa van de vereniging. Ze kunnen geen uittreksel uit of verantwoording van de rekeningen eisen of vorderen, noch een inventaris of een verzegeling.
Article 8
De leden zijn de bijdrage verschuldigd die wordt vastgesteld door de Algemene Vergadering. De Algemene Vergadering is soeverein bevoegd om bij eenvoudige meerderheidsbeslissing van haar leden, het bedrag van de jaarlijkse bijdrage die door de leden verschuldigd is, te bepalen.
De inkomsten van de vereniging zijn samengesteld uit:
De bijdragen ;
De inkomsten die worden gehaald uit parntership-overeenkomsten gesloten met derden;
De giften en legaten;
De inkomsten uit de niet-winstgevende activiteiten die worden gehouden door de vereniging;
De diverse inkomsten, daarin begrepen de opbrengsten van de bezittingen van de vereniging.
HOOFDSTUK III. - Bestuur, dagelijks bestuur
Artikel 9
De Algemene Vergadering benoemt en ontslaat de bestuurders. De Raad van Bestuur is samengesteld uit tenminste drie personen. Evenwel, als de vereniging slechts bestaat uit drie leden, zal de Raad van Bestuur zijn samengesteld uit twee personen.Het aantal bestuurders moet in ieder geval lager zijn dan het aantal leden van de vereniging.
Artikel 10
De raad van bestuur kiest een voorzitter en een secretaris onder haar leden. In geval van afwezigheid of verhindering van de voorzitter, zal zijn functie worden waargenomen door de oudste van de andere beschikbare bestuurders.
Artikel 11
De Raad vergadert op uitnodiging van de voorzitter of twee bestuurders. Zij kan slechts beraadslagen als de meerderheid van haar leden aanwezig of vertegenwoordigd is. Haar beslissingen worden genomen met absolute meerderheid van stemmen.
De oproepingen kunnen gebeuren per brief, fax, e-mail of in geval van hoogdringendheid, telefonisch.
De leden van de Raad van Bestuur kunnen zich laten vertegenwoordigen door elke andere bestuurder aan wie zij volmacht geeft. De volmacht kan worden gegeven bij ieder geschrift, fax of e-mail.
De beslissingen van de Raad van Bestuur worden bijgehouden in processen-verbaal ondertekend door de voorzitter en de secretaris en overgeschreven in een bijzonder register. De uittreksels die moeten afgeleverd worden aan rechtbanken of anderen, worden ondertekend door twee bestuurders.
Artikel 12
De Raad van Bestuur is bevoegd om alle handelingen te stellen die kaderen binnen het bestuur van de vereniging in de meest uitgebreide zin.
In die optiek kan zij bank- en postrekeningen openen, beheren en sluiten; alle betalingen ontvangen en er kwijtingen voor eisen of geven; aangetekende zendingen ontvangen en meer in het algemeen alle soorten handelingen stellen die verband houden met de werking van de overheidsadministraties; het doen en ontvangen van alle borgstellingen ; het verwerven, uitwisselen of vervreemden, zowel kosteloos als ten bezwarende titel, alsook het huren en in huur geven van alle roerende en onroerende goederen zelfs voor een duur van meer dan negen jaar; het aanvaarden en ontvangen van alle giften en legaten, het instemmen met en sluiten van alle contracten, alle overeenkomsten en aanbestedingen; het aangaan van leningen met of zonder garantie, het instemmen met en aanvaarden van subrogaties en waarborgen, het hypothekeren van de onroerende goederen van de vereniging ; het sluiten en verstrekken van alle leningen en voorschotten; het verzaken aan alle zakelijke en dwingende rechten alsook aan alle persoonlijke en zakelijke zekerheden; handlichting bevelen v??r of na betaling van alle bevoorrechte of hypothecaire inschrijvingen, van alle overschrijvingen, beslagen of andere lasten; pleiten voor alle rechtbanken en hoven als eiser en als verweerder, en het uitvoeren of doen uitvoeren van alle gerechtelijke beslissingen.
De Raad kan, hetzij zelf, hetzij via lastgeving, alle adviseurs, werknemers en personeelsleden van de vereniging aanstellen en ontslaan, alsook hun bevoegdheden en bezoldiging vaststellen.
Artikel 13
De Raad kan het dagelijks bestuur van de vereniging, alsook het gebruik van de handtekening verbonden aan dit bestuur, delegeren aan een gedelegeerd bestuurder gekozen onder haar leden en van wie zij de bevoegdheden en de eventuele bezoldiging zal vaststellen. Eveneens kan zij het financieel en administratief bestuur van de vereniging doen verzekeren door externe organismen overeenkomstig de modaliteiten die zij bepaalt, en waarbij iedere bijzondere bevoegdheid kan worden toegekend aan een mandataris van haar keuze.
Indien de Raad van Bestuur meerder personen belast met het dagelijks bestuur, zullen deze alleen of gezamenlijk kunnen optreden overeenkomstig de beslissing van de Raad die zal worden gepubliceerd. De gedelegeerd bestuurder neemt in beginsel iedere vertegenwoordiging van de vereniging waar.
De Raad kan eveneens haar bestuursbevoegdheden delegeren aan een bureau dat zij opricht. De Raad dient de bevoegdheden die zij delegeert aan het bureau te preciseren. Het bureau stelt een voorzitter aan en dient op regelmatige basis te rapporteren aan de raad van bestuur.
Artikel 14
Alle handelingen die de vereniging verbinden, alle bevoegdheden en mandaten, alle ontslagen van aangestelden, werknemers of bezoldigden van de vereniging, worden bij gebreke aan een delegatie door een bijzondere beslissing van de Raad van Bestuur en voor zover, indien het dagelijks bestuur werd gedelegeerd, het geen handelingen van dagelijks bestuur betreft, ondertekend door twee bestuurders.
Artikel 15
Alle vorderingen in rechte, als eiser en als verweerder, worden ingesteld en gevoerd in naam van de vereniging door de Raad van Bestuur op verzoek van twee bestuurders of van degene die belast is met het dagelijks bestuur naar keuze van deze laatste.
HOOFDSTUK IV. - Algemene vergadering
Artikel 16
De Algemene Vergadering is het soevereine orgaan van de vereniging. Tot haar bevoegdheden behoren :
1. De wijziging van de statuten.
2. De benoeming en het ontslag van de bestuurders.
3. De goedkeuring van de budgetten en rekeningen.
4. Het geven van kwijting aan de bestuurders of het inroepen van hun contractuele aansprakelijkheid
5. De vrijwillig ontbinding van de vereniging.
6. De benoeming van de commissaris-resivor en het bepalen van diens bezoldiging.
7. De uitsluiting van de leden.
8. Alle beslissingen die de wettelijke of statutaire bevoegdheden van de Raad van Bestuur overschrijden.
Artikel 17
De Algemene Vergadering van de leden vergadert op de zetel van de vereniging of op een andere plaats die zal worden aangeduid in de oproepingen.
Elk jaar zal de gewone Algemene Vergadering worden gehouden op 15 mei om 17u30.
Indien deze dag een wettelijke feestdag is of valt op een vrijdag, een zaterdag of een zondag, zal de vergadering worden uitgesteld naar de eerstvolgende woensdag die erop volgt, voor zover dit een werkdag is.
Wanneer het belang van de vereniging dit vereist, of wanneer zich bijzondere situaties voordoen, kunnen buitengewone algemene vergaderingen worden bijeengeroepen. De Raad van Bestuur moet een buitengewone algemene vergadering bijeenroepen wanneer tenminste een vijfde van de leden van de vereniging hierom verzoekt. De vergaderingen zullen plaatshebben op de dag en het uur aangeduid in de oproeping. Alle leden moeten worden uitgenodigd om deel te nemen aan de vergadering.
Artikel 18
De oproepingen worden gedaan door de Raad van Bestuur door middel van het sturen van een gewone brief aan alle leden ten laatste 15 dagen v??r de vergadering.
Ze bevatten de agenda. De vergadering kan enkel beraadslagen over punten die opgenomen zijn in de agenda.
Artikel 19
De vergadering wordt voorgezeten door de voorzitter van de Raad van Bestuur of, in geval van verhindering, door de oudste van de bestuurders of, in geval van verhindering, door de oudste van de aanwezige leden.
De voorzitter duidt een secretaris aan.
Artikel 20
Elk lid zoals omschreven in artikel 5 heeft het recht om aanwezig te zijn en deel te nemen aan de Algemene Vergadering, hetzij persoonlijk, hetzij via tussenkomst van een derde die hiertoe wordt gemachtigd door het lid en die zitting heeft in de algemene vergadering. De volmacht moet worden gegeven bij brief of per fax.
Bij wijze van uitzondering op het vorige lid, zullen de beslissingen van de Algemene Vergadering die verband houden met de wijzigingen van de statuten, de uitsluiting van een lid of de vrijwillige ontbinding van de vereniging, slechts kunnen genomen worden overeenkomstig bijzondere voorwaarden inzake de aanwezigheid, meerderheid en bekrachtiging door de rechtbank, zoals vereist door de wet.
Artikel 22
De beslissingen van de Algemene Vergadering worden bijgehouden in processen-verbaal ondertekend door de voorzitter en de secretaris, alsook door de leden die hierom verzoeken. Zij worden bijgehouden in een bijzonder register. De documenten die aldus ondertekend zijn, binden de leden.
De uittreksels die worden afgeleverd aan de rechtbanken of anderen, worden ondertekend door twee bestuurders. Deze uittreksels worden afgeleverd aan elk lid of elke derde die hierom verzoekt, onder voorbehoud, voor wat betreft deze laatste, dat hij een een belang kan aantonen.
HOOFDSTUK V. - Budgetten en rekeningen
Artikel 23
De rekeningen worden gespijsd met de inkomsten voorzien in artikel 8 en gedebiteerd met de kosten en uitgaven.
Artikel 24
Elk jaar op 31 december [en voor de eerste maal op 31 december 2006] worden de rekeningen van het afgelopen boekjaar afgesloten en wordt het budget voor het volgende boekjaar opgesteld.De rekeningen van het afgelopen boekjaar en het budget voor het volgende boekjaar worden onderworpen aan de goedkeuring door de gewone Algemene Vergadering van de maand mei.
Een kopie van de goedgekeurde rekeningen en het budget wordt per gewone brief overgemaakt aan ieder lid tenminste acht dagen v??r de jaarlijkse Algemene Vergadering.
HOOFDSTUK VI. - Ontbinding en vereffening
Artikel 25
In alle gevallen van een vrijwillige of gerechtelijke ontbinding, op welk tijdstip en voor welke reden ook, zal het netto-actief van de vereniging na betaling van de schulden en aanzuivering van de lasten, per beslissing van de algemene vergadering, op voorstel van de vereffenaar, worden toegewezen in overeenstemming met het doel van de vereniging.
HOOFDSTUK VII - Overgangsbepalingen
Benoeming van de bestuurders
Overeenkomstig artikel 9 van de statuten die heden werden aangenomen, beslist de Algemene Vergadering met eensgezindheid om de volgende personen aan te duiden als bestuurders :
(zie "Raad van Bestuur" op de site)